همه ما در زمان خرید تلویزیون نیاز داریم که از سلامت محصولی که خریداری می‌کنیم اطمینان داشته باشیم. سوالی که پیش می‌آید این است که تست تلویزیون در زمان خرید یا تحویل از باربر به چه صورت است؟ یا اگر مشکلی داشته باشد چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم؟

چگونه بعد از خرید تلویزیون آن را تست کنیم؟

7 نکته مهم برای تست تلویزیون بعد از خریدتست و نصب پایه های تلویزیون:اتصال به برقراه اندازی ریموت کنترل تلویزیونمعرفی 7 مورد از موارد داخلی و فنی تلویزیون که نیاز به تست دارند:ورودی‌های تلویزیونتست ورودی های HDMI تلویزیونتست ورودی های USB تلویزیونکیفیت صداکیفیت تصویرتست گیرنده‌های داخلی تلویزیونتست تلویزیون از لحاظ پیکسل سوختگیاتصال تلویزیون به وای فایاتصال تلویزیون به بلوتوثنتیجه گیری

7 نکته مهم برای تست تلویزیون بعد از خرید

قبل از هر موردی لازم به ذکر است که خرید از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن، ریسک و استرس خرید را از شما دور می‌کند. اما با این حال نیز لازم است که نکاتی را که در ادامه مطرح نموده‌ایم بلد باشید. این نکات عبارت اند از :

  1. بسته بندی و کارتون
  2. لوازم جانبی همراه
  3. خارج کردن محصول از جعبه
  4. بررسی بدنه کامل دستگاه
  5. نصب پایه های تلویزیون
  6. اتصال به برق
  7. راه اندازی و بررسی ریموت کنترل

بسته بندی و کارتن تلویزیون: محصولی که خریداری می‌شود از لحاظ ظاهری و بدنه و بسته‌بندی باید بدون مشکل و عیب و ایراد باشد. بنابراین در قدم اول جعبه و بسته‌بندی محصول بررسی شود در صورت سلامت آن و رضایت از بسته‌بندی مراحل بعدی را انجام دهید.

حمل تلویزیون حتما باید به درستی و به آرامی انجام شود. از طریق‌های درست برای حمل و نقل دستگاه باید استفاده شود.

از فروشگاهی که خرید می‌کنید و وظیفه حمل محصول شما را بر عهده دارند بخواهید تا به آرامی و به شیوه‌های درست دستگاه را بسته‌بندی کنند. چون ممکن است افتادن ال ای دی، ضربه خوردن یا جای‌گذاری نادرست آن مشکلات جدی به وجود بیاورد.

لوازم جانبی تلویزیون

لوازم جانبی: در مرحله دوم لازم است بررسی کنید که داخل جعبه لوازم جانبی همراه، موجود باشد. لوازم جانبی در هر مدلی متفاوت است. بررسی کنید مدلی که خریداری کرده‌اید باید چه متعلقاتی همراه داشته باشد. لوازمی مانند کابل اتصال به برق، ریموت کنترل و دفترچه راهنما از جمله مواردی هستند که قطعا باید هر تلویزیونی در جعبه خود داشته باشد. بقیه لوازم بسته به مدل خریداری شده متفاوت است.

خارج کردن از جعبه: در مرحله سوم تست تلویزیون لازم است که دستگاه با دقت و ظرافت کامل و به شیوه درستی از جعبه خارج شود. برای این امر بهتر است که دفترچه راهنمای مطالعه کنید. در دفترچه راهنما به روش درست خارج کردن دستگاه از جعبه، مرحله به مرحله اشاره شده است. حتما موارد را به صورت دقیق رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. لوازمی که برای بسته بندی و جلوگیری از ضربه خوردن محصول استفاده شده است را به آرامی و به شیوه درست باز کنید و یا از جعبه خارج کنید تا راه برای درست بیرون آوردن دستگاه برای شما فراهم شود.

تست بدنه تلویزیون: مرحله چهارمی که باید مدنظر قرار داده شود این است که بعد از خارج کردن دستگاه از جعبه در محیط مناسبی قرار داده شود. بدنه را کاملا بررسی کنید که ضربه خوردگی نداشته باشد. همچنین رنگ پایه، رنگ حاشیه و بدنه، طراحی قاب و… تلویزیون را کاملا با سایت رسمی محصول مطابقت دهید. در صورت وجود مغایرت به اصالت کالا شک کنید.

تست و نصب پایه های تلویزیون:

در مرحله پنجم نوبت نصب پایه‌های تلویزیون است. حتما در این مرحله باید به روش‌های نصب پایه در دفترچه راهنما دقت داشته باشید و موارد را کاملا رعایت کنید. ممکن است به ظاهر تصور کنید که کار ساده و پیش پا افتاده‌ای باشد اما اینطور نیست و ممکن است در صورت یک اشتباه کوچک به دستگاه ضربه وارد شود. به این دلیل که ال ای دی‌ها کاملا ظریف و حساس هستند. به خصوص در مواردی که تلویزیون های با ضخامت کم مانند اولد یا کیولد خرید می‌کنید حتما باید دقت داشته باشید و با حساسیت کامل این موارد را انجام دهید.

اتصال به برق

در مرحله بعدی تست تلویزیون نیاز است که کابل اتصال به برق دستگاه را نصب کرده و آن را به برق متصل کنید. تلویزیون‌ها در جعبه خود کابل اتصال به برق همراه دارند. کابل اتصال آنها به صورت ارت دار است. این کابل دارای سه شاخه ورودی است. برای اتصال به پریز برق لازم است به صورت مجزا برای آن‌ها تبدیل سه شاخه به دو شاخه تهیه شود.

کنترل تلویزیون

راه اندازی ریموت کنترل تلویزیون

در مرحله هفتم تست تلویزیون نیاز به کنترل دارید که با استفاده از آن دستگاه را روشن و راه اندازی کنید. کنترل‌ها برای شروع به کار نیاز به راه اندازی و مچ کردن با دستگاه دارند. برای این کار لازم است دکمه ON/OF کنترل را به مدت چند ثانیه رو به دستگاه فشار دهید تا کنترل و دستگاه با هم مچ شوند و شروع به کار به درستی انجام شود. در برخی از تلویزیون ها کنترل از قبل با دستگاه مچ شده است. (این راهنما برای کنترل‌های معمولی در کلیه برندها است. در کنترل‌های هوشمند روش مچ کردن بسته به مدل دستگاه و ریموت کنترل متفاوت است.)

در کنترل های هوشمند مچ کردن بدین شکل است: تلویزیون را روشن کرده به مدت 20 ثانیه صبر کنید کنترل را روبروی آن نگه دارید و دکمه OK را فشار دهید تا با هم مچ شوند .اگر بدین صورت انجام نشد از دکمه Back+Home استفاده کنید تا به هم متصل شوند.

معرفی 7 مورد از موارد داخلی و فنی تلویزیون که نیاز به تست دارند:

در این مرحله دستگاه راه اندازی شده و شروع به کار می‌کند. بعد از این مراحل چند مورد دیگر را باید بررسی کرد مواردی که حتما باید مورد بررسی قرار گیرند شامل ورودی‌ها، کیفیت صدا، کیفیت تصویر، گیرنده‌های داخلی، پیکسل سوختگی، اتصال به وای فای، اتصال بلوتوث هستند که در ادامه به توضیح و نحوه تست کردن هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

  1. ورودی‌های تلویزیون
  2. تست ورودی HDMI
  3. تست ورودی USB
  4. کیفیت صدا
  5. کیفیت تصویر
  6. گیرنده‌های داخلی
  7. پیکسل سوختگی
  8. اتصال به وای فای
  9. اتصال به بلوتوث

ورودی‌های تلویزیون

ورودی‌ها شامل ورودی HDMI ، USB و تعداد دیگری ورودی است که مهم‌ترین آنها ورودی HDMI و USB می‌باشد که نیاز است زمان خرید ، آنها را تست کنید.

ورودی های تلویزیون  تست تلویزیون

تست ورودی های HDMI تلویزیون

برای تست ورودی HDMI لازم است که دستگاه پخش کننده که این ورودی را داشته باشد به همراه داشته باشید زمانی که کابل را به دستگاه و تلویزیون وصل می کنید دکمه تعیین سرویس پخش کننده را فشار دهید و ورودی مربوطه را انتخاب نمایید تا از سالم بودن هر کدام از ورودی‌های HDMI اطمینان حاصل کنید.

تست ورودی های USB تلویزیون

ورودی دومی که نیاز به بررسی کردن در زمان خرید دارد ورودی USB می‌باشد. برای تایید سلامت این ورودی لازم است یک فلش مموری به همراه داشته باشید. با وصل کردن فلش به هر کدام از ورودی‌ها از طرف دستگاه پیامی نمایش داده می‌شود که دستگاه به حافظه فلش متصل شده است. از این طریق می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر کدام از ورودی‌های USB سالم و بدون مشکل هستند.

تست صدا تست تلویزیون

کیفیت صدا

برای بررسی کیفیت صدا لازم است چند آهنگ روی فلش مموری قرار دهید. زمان تست تلویزیون فلش را به ورودی دستگاه متصل کنید و آهنگ را پخش کنید و کیفیت صدا را در میزان صدای کم و زیاد بسنجید. همچنین به نحوه قرارگیری بلندگوها دقت کنید ( چپ و راست یا قسمت پایینی ) توجه داشته باشید که هر کدام از بلندگوها به درستی کار کند و صدا از هر دو بلندگو پخش شود.

کیفیت تصویر

کیفیت تصویر دستگاهی که خریداری می کنید بر اساس مدل و کیفیتی که پشتیبانی می‌کند متغیر است. به عنوان مثال تلویزیون‌های با کیفیت تصویر FULL HD – 4K – 8K یا… متناسب با بالاترین کیفیت تصویری که مدل شما پشتیبانی می‌کند چند عکس و فیلم روی فلش مموری بگذارید و زمان بررسی دستگاه آن ها را پخش کنید. توجه داشته باشید که از لحاظ کیفیت تصویر و رنگ مورد خاصی نداشته باشد و تصاویر با بالاترین کیفیت تصویر پخش کند.

تست گیرنده‌های داخلی تلویزیون

تلویزیون ها دارای گیرنده دیجیتال داخلی هستند. از طریق نصب آنتن هوایی می‌توانید گیرنده دیجیتال دستگاه خود را تست کنید. به این صورت که زمانی که آنتن هوایی را به دستگاه وصل می‌کنید از طریق منوی مربوط به این بخش کانال یابی را انجام دهید. دقت داشته باشید که در این مرحله حتما کشور سرویس دهنده را درست انتخاب کنید تا در کانال یابی با مشکل رو به رو نشوید. در این مورد نیز لازم است دفترچه راهنمای دستگاه را به صورت کامل مطالعه کنید. همچنین می‌توانید از کارشناسان شرکتی که محصول را خریداری کرده‌اید راهنمایی بگیرید.

تست پیکسل تست تلویزیون

تست تلویزیون از لحاظ پیکسل سوختگی

هر تلویزیونی امکان دارد مشکل پیکسل سوختگی داشته باشد. برای این مورد بهتر است از فرد فروشنده بخواهید که تست پیکسل سوختگی که به صورت پیش فرض روی تلویزیون است را برای شما انجام دهد تا از سلامت پیکسل‌های دستگاه اطمینان حاصل کنید. در صفحه هر ال ای دی تعداد زیادی لامپ ریز وجود دارد این لامپ‌های ریز پیکسل نام دارند که وظیفه نوردهی به صفحه دستگاه را برعهده دارند. اگر هر کدام از این لامپ‌ها خاموش شود یا بسوزد به صورت نقطه مشکی یا بی نور روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود. به این مورد مشکل پیکسل سوختگی می گویند. لازم به ذکر است که کمپانی‌های تولید کننده تلویزیون این مشکل را زیاد جدی به حساب نمی‌آورند یا اصلا به عنوان مشکل نمی‌شناسند.

اتصال تلویزیون به وای فای

از جمله مواردی که زمان خرید می‌توانید تست کنید مورد اتصال دستگاه به اینترنت می‌باشد. البته این مورد برای تلویزیون‌‌هایی است که هوشمند هستند و از این قابلیت برخوردارند. در این بعد از رفتن به منو و انتخاب گزینه network بخش مربوط به تنظیمات شبکه را انتخاب کنید. دستگاه شروع به جستجو برای شبکه های فعال می‌کند. مودم مورد نظر را انتخاب کنید و از طریق صفحه کلید مجازی روی نمایشگر ، پسورد مودم را وارد کنید تا تلویزیون به اینترنت وصل شود. اگر همه این موارد بدون مشکل پیش برود و دستگاه بتواند به اینترنت وصل شود اطمینان خواهید داشت که قابلیت هوشمند (اتصال به اینترنت) در دستگاه خریداری شده شما بدون مشکل و سالم است.

اتصال تلویزیون به بلوتوث

از دیگر قابلیت تلویزیون‌های هوشمند اتصال از طریق بلوتوث به دستگاه‌های دیگر است. اگر زمان خرید قصد داشتید این قابلیت را در دستگاه بررسی کنید لازم است از این طریق اقدام کنید. بلوتوث تلویزیون خود را روشن کنید. یک دستگاه دیگر مانند دی وی دی یا گوشی موبایل، ساندبار و… را تهیه کنید و بلوتوث دستگاه دیگر را روشن کنید.از طریق ال ای دی خود جستجو برای دستگاه‌های دیگر را شروع کنید. اگر توانست نام بلوتوث دستگاه دوم را پیدا کند روی آن کلیک کنید. به این طریق تلویزیون شما به بلوتوث دستگاه دیگر متصل شده و می‌توانید از این طریق محتوای دلخواه را انتقال دهید. با استفاده از این روش از سلامت و بدون مشکل بودن قابلیت اتصال به بلوتوث ال ای دی اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری

تنوع مدل‌ها و نمایشگرهای موجود در بازار انتخاب را برای عموم سخت کرده است. همچنین سالم یا معیوب بودن محصولی که خریداری می‌شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پیشنهاد می‌شود زمان خرید اطلاعات کامل داشته باشید و تست های لازم را روی تلویزیون انجام دهید تا متضرر نشوید. همچنین تاکید می‌کنیم که از فروشگاه‌های معتبر و جاهای مطمئن و با سابقه کاری درخشان خرید کنید تا با این قبیل مشکلات مواجه نشوید. موفق و سربلند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

قابلیت ضبط برنامه در تلویزیون چگونه است؟
هر کدام از پورت های ورودی و خروجی تلویزیون چه کاربردی دارند؟
خانم صداقت
خانم صداقتکارشناس فروش
خانم حسینی
خانم حسینیکارشناس فروش
خانم رحیمی
خانم رحیمیکارشناس فروش
آقای کریمیان
آقای کریمیانکارشناس فروش
تماس با ما